ARTIȘTI ȘI TOPOSURI: 6. Colonismul temporar de creație – peisagistică de plein air


Expoziția temporară 

ARTIȘTI ȘI TOPOSURI. 

Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare, 

curator dr. Tiberiu ALEXA, curator asociat dr. Laura GHINEA

Fotografii document și descrierea imaginilor, realizată de dr. Tiberiu ALEXA

6. Colonismul temporar de creație – peisagistică de plein air

ARTIȘTI ȘI TOPOSURI.Un compendiu de istorie culturală în imaginia Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021

6. Colonismul temporar de creație – peisagistică de plein air

Baia Mare, sesiune de peisagistică în aer liber pe Câmpul Claustrului/azi Câmpul Tineretului, 1907

Cel puţin două au fost consecinţele majore prin care trecerea la pictura în aer liber avea să promoveze soluţii alternative la procedurile artei oficiale: ieşirea artiştilor din ambientul convenţional al atelierului, respectiv migrarea lor către spaţiile unor topografii citadine geo–culturale de periferie precum au fost și cele care au caracterizat Baia Mare la vremea colonizării sale de către studenții și artiștii grupați în jurul cercului münchenez al studenților și artiștilor afiliați ȘCOLII HOLLÓSY. 

Pe această cale, prin raportare la realitățile socio–culturale ale Europei din jurul anului 1900,  “refugiul în solitudinea naturii” nu mai exprimă doar semnificaţiile gestului protestatar pe care îl face artistul marginalizat într-o societate eminamente citadină, profund pragmatică, materialistă şi exclusivist pozitivistă.

Abandonarea – fie şi numai sezonieră – a mediului urban metropolitan în favoarea unor hibride periferii ruralo–citadine a depus mărturie despre dorinţa consumării unor experienţe existenţiale şi creatoare în medii “naturale”, adică în medii socio-umanesubstanţial diferite. Inlocuind şcoala academică cu “academia naturii”, creaţia de atelier cucea în plein-air, şi autoritatea normelor metropolitane cu libertăţile neconvenţionale mai ușor de agregat în colectivităţi marginale «citadino–rurale», practica artistică a forţat, astfel, re–desenarea hărţii centrelor europene la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul  celui de al XX-lea.

Așa s-au născut «centre artistice–alternativă» europene precum Grez-sur-Loing, Concarneau, Pont Aven, Le Pouldu, şi Étaples în Franţa, St. Ives, Newlyn şi Walberswick în Anglia, Brig o’Turk şi Cockburnspath în Scoţia, Modum  în Norvegia, Skagen în Danemarca, Aland şi Varberg în Suedia, Zandvoort și Domburg în Olanda, Worpswede în Germania, Kecskemét, şi Szolnok în Ungaria, Balcic şi Curtea de Argeş în România. 

Iar CENTRUL ARTISTIC BAIA MARE a fost – și rămâne – în acest sens, un „caz” cultural exemplar…

Text copyright by © 2019-2021 Tiberiu ALEXA

photo copyright by © 2019-2021 Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: