ARTIȘTI ȘI TOPOSURI: 7. Topografii culturale – colecționismul


Expoziția temporară 

ARTIȘTI ȘI TOPOSURI. 

Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare, 

curator dr. Tiberiu ALEXA, curator asociat dr. Laura GHINEA

Fotografii document și descrierea imaginilor, realizată de dr. Tiberiu ALEXA

7. Topografii culturale – colecționismul

ARTIȘTI ȘI TOPOSURI.Un compendiu de istorie culturală în imaginia Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021

7. Topografii culturale – colecționismul

Baia Mare, atelierul din «Casa Ferenczy», str. Petöfi, (1931 ?)

În secolul al XIX-lea, ponderea necesităților, căutărilor și dezirabilității experiențelor de consum cultural, pe care le-a manifestat burghezia – nouă structură clasială apărută și aflată în ascensiune în ierarhia socială capitalistă – s-a mișcat, treptat, dinspre utilizarea spațiilor de instituționalizare a evenimentelor comunitare (îndeosebi confesional religioase; mai rar administrative) înspre acumularea și valorificarea unor resurse personalizate în spațiul privat al intimității familiale.

Drept urmare, consumul artistic vizual a combinat – și la Baia Mare – produsele artistice religioase (de uz comunitar și/sau privat) cu artefacte deplin laicizate, destinate decorării, autodefinirii și legitimării propriului spațiu privat (al cetățeanului devenit, simultan, și comanditar, și proprietar și colecționar) prin piese de pictură, grafică de șevalet și fotografie consacrate – cel mai frecvent – portretisticii  de familie. Adică prin artefacte dobândite și negociate pe bază de comenzi directe adresate unor profesioniști care au aparținut – cei mai mulți – filierei așa-zișilor pictori itineranți:  artiști de școală austriacă, germană și/sau maghiară care, răspunzând comanditarilor, au voiajat individual, au colonizat temporar în zonă și au realizat/distribuit aici produse de import cultural. Au fost creatori de plan minor, ale căror identități personale cel mai adesea s-au estompat, ori chiar s-au anonimizat, în timp.

O a doua resursă umană care a alimentat producția și consumul artistic băimărean în veacul XIX a fost filiera locală – inițial și ea de competitivitate creativă minoră.

Însă începând din 1896, odată cu „grefa artistică” provocată de sezoanele petre-

cute la Baia Mare de grupurilor asociate Școlii privatie Simon Hollósy – și, pe cale de consecință,  prin întemeierea Centrului Artistic Baia Mare, coloniști permanenți – deopotrivă cu coloniștii temporar activi la Baia Mare – au devenit și au rămas, până astăzi, principalii furnizori pentru consumul și colecționismul artistic băimărean.

text copyright by © 2019-2021 Tiberiu ALEXA

photo copyright by © 2019-2021 Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: