ARTIȘTI ȘI TOPOSURI: 13. Studiu în atelier după model nud viu condus de profesorul ieșean Ștefan Dimitrescu


Expoziția temporară 

ARTIȘTI ȘI TOPOSURI. 

Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare, 

curator dr. Tiberiu ALEXA, curator asociat dr. Laura GHINEA

Fotografii document și descrierea imaginilor, realizată de dr. Tiberiu ALEXA

13. Studiu în atelier după model nud viu condus de profesorul ieșean Ștefan Dimitrescu

ARTIȘTI ȘI TOPOSURI.Un compendiu de istorie culturală în imaginia Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021

13. Studiu în atelier după model nud viu condus de profesorul ieșean Ștefan Dimitrescu

Baia Mare, Colonia Pictorilor, august 1926: studenți din  Iași, București, Cluj și Chișinău, în atelierul școlii de pictură

Dincolo de efemere „răzmeriţe” zis antididacticiste,  studiul corpului uman după model viu a fost, este și rămâne pe mai departe una dintre pietrele de temelie ale însușirii profesiunii de artist plastic. La Baia Mare, studiul după model uman (îmbrăcat și/sau nud) a fost introdus în practica formativă educațională de la bun început, prin metodologia didactică utilizată de Simon HOLLÓSY.

De altminteri, contrar imaginii fixate în conștiința publică din zilele noastre, în vremea sezoanelor Școlii Hollósy (1896-1901), studiul, interpretarea și reprezentarea motivelor picturale antropomorfe au constituit o preocupare centrală – deopotrivă în procesele de studiu/învăţare, respectiv de cercetare/producție creativă propriu-zisă.

Desigur, alături de peisagistica de plein air. de fapt, această complementară dualitate motivică personaj uman/peisaj a constituit axul central al pedagogiei hollóșiene, așa cum l-a postulat maestrul însuși în 1894:

Iarna studii de nud (…), după-amiaza (…) cap, iar seara de nud la lumina lămpii, zilnic altă poziţie. De prin aprilie (…) dimineața – afară în plein air, se va desena şi picta liber, eventual, după nuduri ori figuri întregi. (…) trebuie să se ajungă la exprimarea caracterului modelului (…) în aşa fel încât tinerii elevi-artişti să fie nevoiţi să caute în făptura înfăţişată aspecte valoroase, care să atragă atenţia înspre acele elemente în care se relevă natura, divinitatea.

Apoi, studiul corpului uman după model viu a fost utilizat în continuare în procesele educaționale și de producere a artefacului pictural, până în prezent. După cum se vede, coloniștii din 1926 nu au făcut excepție. Sub îndrumarea profesorului și pictorului ieșean Ștefan DIMITRESCU – el însuși efectuând studiu de desen alături de studenții săi (rândul din față: primul din dreapta) – au studiat atunci în cadrul Școlii Libere de Pictură de la Baia Mare câteva nume „grele” ale artei românești: Mărioara DROC, Alexandru CIUCURENCU, Călin (Calinic) ALUPI, Florenţa PRETORIAN, Tasso MARCHINI, Nicolae STOICA, Dan BĂJENARU, Anastase DEMIAN, Traian Bilțiu DĂNCUȘ, Octav ANGHELUȚĂ, Elena FRUNZĂ.

Text copyright by © 2019-2021 Tiberiu ALEXA

photo copyright by © 2019-2021 Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: