ARTIȘTI ȘI TOPOSURI: 4. Topografii artistice băimărene – «Podul Viilor» Baia Mare


Expoziția temporară 

ARTIȘTI ȘI TOPOSURI. 

Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare, 

curator dr. Tiberiu ALEXA, curator asociat dr. Laura GHINEA

Fotografii document și descrierea imaginilor, realizată de dr. Tiberiu ALEXA

4. Topografii artistice băimărene – «Podul Viilor» Baia Mare

ARTIȘTI ȘI TOPOSURI.Un compendiu de istorie culturală în imaginia Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021

4. Topografii artistice băimărene – «Podul Viilor»

Baia Mare, varianta podului cu structura din lemn, la sfârșitul anilor deceniului 1890

Poartă de intrare/ieșire în/dinspre perimetrul vechiului oraș medieval Baia Mare, PODUL VIILOR a devenit unul dintre motivele («toposurile») picturale de mare succes public – deopotrivă artistic și comercial – pe care pictorii din comunitatea profesionistă a CENTRULUI ARTISTIC BAIA MARE le-au cultivat constant de-a lungul celor 125 de istorie artistică băimăreană.

Pe de altă parte, PODUL VIILOR a reprezentat, în egală măsură, și calea deschiderii înspre periferiile „rural–urbane” situate în zonele de nord/nord–est ale sitului urban Baia Mare – cvartalurile Valea Roșie–Valea Usturoiului, Dealul Florilor, Dealul Crucii, etc., – adică înspre cartierele unde coloniștii temporari veniți la Baia Mare și-au stabilit rezidențele – și, desigur, arealul exercitării practicilor productiv–artistice plein air-iste, începând cu colonizările studenților și artiștilor münchenezi asociați Școlii Hollósy (1896-1901), iar 

apoi până târziu în anii deceniilor 1950 și 1960.

Printre acestea, cvartalul Valea Roșie–Valea Usturoiului a ocupat un loc distinct deoarece a reprezentat – păstrând, desigur proporțiile – un fel de Montmartre băimărean sui generis !

Legat în mod natural de alt motiv pictural important pentru „inventarul iconografic băimărean” («râul Săsar»), PODUL VIILOR își are fixată aparența simbolică în categoria estetică a pitorescului: secvență iconografică în care sunt „combinate” elemente de peisagistică „naturală” rurală (câmpuri, dealuri, copaci, vegetație) cu semnele intervențiilor „artificiale” ale omului în alcătuirea ficțiunii picturii (artefacte umane: clădiri, drumuri, construcții utilitare precum podul etc.).

text copyright by © 2019-2021 Tiberiu ALEXA

photo copyright by © 2019-2021 Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»

Lasă un comentariu