ARTIȘTI ȘI TOPOSURI: 4. Topografii artistice băimărene – «Podul Viilor» Baia Mare
13/04/2021 Lasă un comentariu
Expoziția temporară
ARTIȘTI ȘI TOPOSURI.
Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare,
curator dr. Tiberiu ALEXA, curator asociat dr. Laura GHINEA
Fotografii document și descrierea imaginilor, realizată de dr. Tiberiu ALEXA
ARTIȘTI ȘI TOPOSURI.Un compendiu de istorie culturală în imaginia Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021
4. Topografii artistice băimărene – «Podul Viilor»
Baia Mare, varianta podului cu structura din lemn, la sfârșitul anilor deceniului 1890
Poartă de intrare/ieșire în/dinspre perimetrul vechiului oraș medieval Baia Mare, PODUL VIILOR a devenit unul dintre motivele («toposurile») picturale de mare succes public – deopotrivă artistic și comercial – pe care pictorii din comunitatea profesionistă a CENTRULUI ARTISTIC BAIA MARE le-au cultivat constant de-a lungul celor 125 de istorie artistică băimăreană.
Pe de altă parte, PODUL VIILOR a reprezentat, în egală măsură, și calea deschiderii înspre periferiile „rural–urbane” situate în zonele de nord/nord–est ale sitului urban Baia Mare – cvartalurile Valea Roșie–Valea Usturoiului, Dealul Florilor, Dealul Crucii, etc., – adică înspre cartierele unde coloniștii temporari veniți la Baia Mare și-au stabilit rezidențele – și, desigur, arealul exercitării practicilor productiv–artistice plein air-iste, începând cu colonizările studenților și artiștilor münchenezi asociați Școlii Hollósy (1896-1901), iar
apoi până târziu în anii deceniilor 1950 și 1960.
Printre acestea, cvartalul Valea Roșie–Valea Usturoiului a ocupat un loc distinct deoarece a reprezentat – păstrând, desigur proporțiile – un fel de Montmartre băimărean sui generis !
Legat în mod natural de alt motiv pictural important pentru „inventarul iconografic băimărean” («râul Săsar»), PODUL VIILOR își are fixată aparența simbolică în categoria estetică a pitorescului: secvență iconografică în care sunt „combinate” elemente de peisagistică „naturală” rurală (câmpuri, dealuri, copaci, vegetație) cu semnele intervențiilor „artificiale” ale omului în alcătuirea ficțiunii picturii (artefacte umane: clădiri, drumuri, construcții utilitare precum podul etc.).
text copyright by © 2019-2021 Tiberiu ALEXA
photo copyright by © 2019-2021 Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»